Sója

Kategorie: Biológia (celkem: 966 referátů a seminárek)

Informace o referátu:

  • Přidal/a: anonymous
  • Datum přidání: 23. února 2007
  • Zobrazeno: 7317×

Příbuzná témata



Sója

Je to strukovitá plodina, ktorá dosahuje výšku až jeden meter. Pochádza z Východnej Ázie, patrí jej výsadné miesto ako zásobáreň komplexných živín pre náš organizmus a ideálne spĺňa požiadavky na racionálnu výživu. Existuje niekoľko odrôd s čiernymi, zelenými alebo červenými bôbmi. Viac ako 2000 rokov predstavuje spolu s ryžou základnú výživu národov východnej a juhovýchodnej Ázie, kde sa konzumuje veľmi málo mäsa, mlieka a vajec. Vďaka sóji tieto národy netrpeli nedostatkom potravy. Vyniká predovšetkým jej vysokou výživovou hodnotou, chemickým zložením a priaznivými účinkami.

Zloženie:

 36-40% bielkovín podobného zloženia ako bielkoviny najkvalitnejšieho mäsa. Obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny.
 20% tukov tvorených hlavne polynenasýtenými mastnými kyselinami. Medzi nimi sa vyskytuje aj kyselina linolová, esenciálna mastná kyselina, ktorá plní dôležité funkcie v organizme.
 Lecitín 1.7% dôležitý pre činnosť nervového systému, pôsobí na znižovanie cholesterolu v krvi, znižuje riziko pred artériosklerózou a inými závažnými ochoreniami.
 Veľa nerastných látok – dvakrát viac vápnika než v mlieku dvakrát viac železa než v hovädzej pečeni a šesťkrát viac než v špenáte, K, P, Mg.
 Vitamíny B a E.
 Veľký podiel vlákniny (2.5 – 5.8%), ktorá priaznivo ovplyvňuje činnosť tráviaceho traktu a chráni ho pred nádorovým ochorením.

Sójové bielkoviny sú porovnateľné, pokiaľ ide o ich výživovú hodnotu, s bielkovinami v mäse, a to až do tej miery, že ich môžu úplne nahradiť. Dokonca dojčatá, ktoré potrebujú značný príjem esenciálnych aminokyselín, môžu byť živené sójovým mliekom v prípade, že sú alergické na kravské mlieko, a to k úplnej spokojnosti. Sója predstavuje vysoko výživnú potravinu, ktorá sa nemá konzumovať v prílišnom množstve. Netreba ju jesť denne. Tejto chyby sa dopúšťajú tí, ktorí sa po tom, čo prešli na vegetariánsku stravu, obávajú, že v potrave neprijímajú dostatok bielkovín. Aj keď ide o rastlinnú stravu, nedá sa domnievať, že je to produkt s nízkou výživnosťou.

Produkty získavané zo sóje

 Sójové výhonky – krehké výhonky sójových bôbov. Dostať ich v obchodoch, ale dajú sa pripraviť aj doma.
 Sójová múka – získava sa zomletím sójových bôbov.

V obchodoch sa predáva s obsahom tuku aj odtučnená.
 Sójové mlieko – pripravuje sa z bôbov, namáčaných vo vode, potom zomletých, upravených a prefiltrovaných.
 Sójový olej - Stolový olej s vysokou kvalitnou a neutrálnou chuťou. Obsahuje až 61% polynenasýtených mastných kyselín.
 Tofu – sójový syr. Pripravuje sa pridaním zrážadla do sójového mlieka. Potom sa niekoľko dní lisuje, až získa polotuhú konzistenciu.
 Sójová omáčka – fermentované sójové bôby, voda a morská soľ. Proces fermentácie trvá 6 až 12 mesiacov.
 Sójové mäso – môže obsahovať iba bôby, alebo byť kombinované s obilninou múkou a orechmi. Na trhu existujú rôzne ochutené druhy (sójové kocky, granuly, plátky, drť, filé, hamburgery, párky, atď.).

Nový příspěvek



Ochrana proti spamu. Kolik je 2x4?